Bericht: Rubriek: |
17 september 1999 |
Dit blijkt uit een rapport van de Association of Plastics Manufacturers in Europe
(APME). Het rapport volgt de trends in het gebruik van kunststoffen in de auto-industrie
en de verwachte ontwikkelingen van de auto (-industrie) in de 21ste eeuw. De groei wordt
verklaard uit de alsmaar toenemende eisen die aan de auto-industrie worden gesteld. De
moderne auto moet veilig zijn, aantrekkelijk vormgegeven, zuinig, en zo min mogelijk
schadelijke emissies veroorzaken. Kunststof is en blijft de moderne Haarlemmerolie, die
aan zeer veel eisen tegemoet kan komen. Zo heeft het onder meer het voordeel van een laag
gewicht, en vervangt daardoor steeds meer traditionele zwaardere materialen.
Gewichtsbesparing betekent minder benzinegebruik en dus een afname van de CO2-uitstoot.
Tegenhanger van de vele voordelen is uiteraard de groei van de hoeveelheid kunststof
autoafval. Op dit moment wordt acht procent hiervan mechanisch gerecycled. Daarnaast is
APME betrokken bij het zoeken naar milieuvriendelijke manieren van hergebruik. Zo heeft ze
in 1997 samen met de Europese Vereniging van Automobielfabrikanten (ACEA) het Europese
informatienetwerk voor de milieuvriendelijke verwerking van ELV's (End of Life Vehicles)
opgericht Daarmee worden Europese activiteiten met betrekking tot sloop, recycling,
terugwinning en verwerking van autoafval geïnventariseerd en geëvalueerd.